Tiesitkö

Sähköautoilla vihreämpään tulevaisuuteen!

Deutsche Post DHL Group on kiistatta yksi sähköhyötyautojen edelläkävijöistä. Edelläkävijyys on rakentunut innosta, vastuullisuudesta ja periksiantamattomuudesta sekä halusta laskea päästöjä ja varmistaa näin vihreämpi tulevaisuus meille kaikille.

Kun yhtiön pitkä sähköautoprojekti Mercedeksen kanssa kariutui, DHL alkoi heti etsiä uusia ratkaisuja. Saksasta, Aachenista, löytyikin yhteistyökumppaniksi innovaatioyritys StreetScooter GmbH, jonka Deutsche Post DHL myöhemmin osti. Ensimmäiset StreetScooter-jakeluautot aloittivat katujen valloituksen Saksassa vuonna 2013 ja tällä hetkellä niitä on konsernin käytössä jo yli 6000 kappaletta.

Seuraavaksi tavoitteena on StreetScooterin perusmallia suurempien XL-kokoluokan pakettiautojen sähköistäminen. Näitä valmistetaan yhteistyönä: Ford toimittaa Transit-pakettiauton rungon ilman voimalinjoja ja StreetScooter tekee sähköistyksen. Ensimmäiset autot on jo otettu Saksassa testiin, ja seuraavaksi koeajot on tarkoitus aloittaa myös muualla maailmassa.

Suomen talvi tuo haasteita

Ilari Aarikka,Director Trailer Pool & Fleet, DHL Freight Nordics, on seurannut sähköautojen kehitystä konsernissa tarkasti ja tehnyt töitä sen eteen, että sähköisiä pakettiautoja saataisiin testattavaksi myös Suomeen.

– Olemme Suomessa olleet kiinnostuneita tästä kehityksestä jo ainakin 15 vuotta ja joitakin omiakin kokeiluja olemme tehneet. Kun kehitystyö lähti Saksassa StreetScooterin myötä kunnolla vauhtiin, jäimme odottelemaan sieltä testiautoja myös Suomeen. Valitettavasti se ei vielä tänä vuonna onnistunut, sillä Suomen talvet pakkasineen ovat akkujen esilämmityslaitteistoille liian kovia. Kehitystyö kuitenkin jatkuu ja ensi vuodeksi toivottavasti saamme ensimmäiset sähköautot kunnolla testiin, Aarikka arvelee.

Hyötysähköautojen Pohjoismaiden valloitus ei vielä ole edennyt, mutta DHL tekee Suomessa paljon muuta vihreämmän tulevaisuuden eteen.

– Konsernimme globaali tavoite on vähentää logistiikkaan liittyvät hiilidioksidipäästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä, joten teemme tietysti paljon muutakin kuin vain odottelemme sähköhyötyautoja Suomenkin kaduille. Esimerkiksi työsuhdeautoissamme on päästörajat, euroluokitukset vaikuttavat raskaan puolen alihankkijoiden kilometrikorvauksiin ja trailereissa kiinnitämme huomiota renkaiden sopivaan ilmapaineeseen ja vierintävastukseen. GPS-järjestelmämme avulla taas optimoimme trailereiden käyttöä ja noutoja, Aarikka kertoo.

Haluan kuulla lisää

Ottakaa minuun yhteyttä