Kampanjat

Kutsu meidät kylään 1

Olemme huomanneet, että parhaat ideat ja uudet neronleimaukset syntyvät vaihtamalla ajatuksia. Usein joudumme kuitenkin pysymään liiaksi omalla tontillamme! Tutustumalla eri alojen arkeen ja anatomiaan, voisimme paljon paremmin ymmärtää asiakkaitamme ja parantaa toimintaamme ja palvelujamme.

Saisimmeko siis tulla kylään, tutustumaan teidän toimintaanne?

 

Riitta Maaranen, Customer Service Manager & Customs Consulting

Hyödynnätkö tietämystämme parhaalla mahdollisella tavalla?

Jos pääsemme paikan päälle tutustumaan tuotantoon ja varastoon, voimme huomattavasti paremmin varmistaa, että tuotteet on oikein tariffoitu ja toimintamallit noudattavat Tullin viimeisimpiä sääntöjä ja lakeja.

Tullikoodeksi muuttuu melkein viiden vuoden välein ja yksittäisiä säädöksiä ja ilmoituksia saattaa tulla sivuille useamminkin. Pahimmassa tapauksessa tilanne eskaloituu isoiksi ongelmiksi, jos ei olla pysytty hereillä kaikista vaatimuksista.

Toisaalta Tullilla on yhteensä 18 000 eri tariffikoodia, jonka mukaan tuontitullit määritellään. Jos tuotteelle lipsahtaa väärä Tullin tarriffikoodi ja lähetyksiä tullataan väärin pidemmän aikaa, seurauksena saattaa olla isot tullisakot.

 

Ari Korhonen
Ari Korhonen, terminaalipäällikkö Terminal manager

Kuljetatko tietämättäsi ilmaa tai räjähteitä?

Joskus joku asia saattaa tuntua aivan helpolta, ellei jopa itsestään selvältä, kuten vaikka kollin merkitseminen tai kuljetuksen pakkaaminen. Ellei kollia ole merkitty oikein, lähetys voi myöhästyä.

Pakkaamisessa olisi tehokkainta noudattaa aina samaa prosessia kuljetusmuodosta riippumatta. Tai vaikkapa laatikon painopiste – harva sitä merkitsee, mutta käsittelyssä se olisi meille tärkeä tieto.

ADR-kuljetusten, eli vaarallisten aineiden osalta voimme tarjota turvallisuusneuvontaa. Joskus on nimittäin niin, ettei asiakas ei tule ajatelleeksi, että kyseessä on vaarallinen aine. Kuten jos tuotteessa on akku paikallaan tai jos kuljetetaan nostimia, joissa on hydrauliikkaöljyt.

Olisi aina varminta, kun asiantuntijamme pääsisi paikan päälle lähettämöön. Näin voisimme paremmin kertoa, mitä papereita ja kollimerkintöjä täytyy olla ja miten pakkaaminen kannattaisi suorittaa.

 

Jarmo Seppänen
Jarmo Seppänen, Purchasing Manager Rocla Oy

Trukkeja valmistava Rocla saa usein vieraita logistiikasta

– Kolme vuotta sitten aloitimme yhteistyön DHL:n kanssa ja sen jälkeen yhteydenpito onkin ollut tiivistä. DHL:n väki käy meillä aktiivisesti kylässä ja pitää yhteyttä, kertoo Jarmo Seppänen, Rocla Oy:n Purchasing Manager.

Rocla Oy on Mitsubishin omistama, trukkeja suunnitteleva ja valmistava sekä vuokraava ja huoltava teollisuusyritys. DHL hoitaa Roclan saapuvan tavaran logistiikkaa.

– Yhteistyö on ollut aika hyvällä tasolla koko ajan, mutta erityisesti pidämme siitä, että DHL pyrkii koko ajan parantamaan toimintaansa. Kehittymishalu näkyy aktiivisena yhteydenpitona ja esimerkiksi, jos joskus jostain tarvitsee reklamoida, siihen suhtaudutaan vakavasti ja reagoidaan nopeasti. Sellaisesta kuviosta me tykkäämme, Seppänen toteaa.

Roclan ja DHL:n tiiviistä yhteistyöstä on seurannut esimerkiksi parempia raportteja ja yhteinen koulutuspäivä Roclan työntekijöille.

– Useimmiten siitä on ollut hyötyä, kun on päästänyt DHL:n kylään, Seppänen sanoo.