Kirjoitukset

Hiilijaloilta vihreille renkaille, osa 2

Omituisiksi muuttuneet kesälomasäät, lumettomat joulut ja ulkomailla riehuvat äärimmäiset sääolosuhteet kertovat meille, etteivät saasteet kerta kaikkiaan noudata valtioiden rajoja. Ongelmat ovat yhteisiä, vaikka täällä koti-Suomessa ei vielä oikeastaan näytä kovin pahalta.

Mutta siinä missä ympäristöongelmat ovat seilanneet maiden rajojen yli aina, myös sosiaaliset ja taloudelliset ongelmat ovat yhteisempiä kuin aiemmin. Pakolaisvirrat kohti Eurooppaa, talouden notkahtelut Espanjassa ja Kreikassa, ISIS ja muut ääri-ilmiöt eivät ole meistä irrallisia, vaikka sellaiseen ajatukseen olisi mukava tuudittautua. Jokainen valintamme ja tekomme vaikuttaa kaikkeen kaikkialla.

Jos aikaisemmin ympäristö- ja yhteiskuntavastuu oli kiva lisä yrityksen arvopaletissa, nyt se alkaa olla hengissä selviämisen perusedellytys. Niin työntekijät kuin asiakkaatkin ovat äärimmäisen valveutuneita ja vaativia vastuullisuuskysymyksissä.

Edes vastuuta!

Jokaiselle merkittävälle yritykselle on kirjattu vastuullisuustavoitteet ja yhä useammin asiakkaiden kanssa keskustellaan hiilijalanjäljestä ja kuljetuksien ympäristövaikutuksista. Eikä syyttä, sillä kuljetusala tuottaa 13 % maailman hiilidioksidipäästöistä. Sen tähden on tärkeää valita logistiikkakumppani, joka pystyy minimoimaan logistiikasta syntyvät ympäristörasitteet.

DHL konserni otti tavoitteekseen parantaa CO2-tehokkuutta 30 % vuoteen 2020 mennessä verrattuna vuoteen 2007. Olemme todella ylpeitä voidessamme kertoa, että saavutimme viime vuonna nuo tavoitteet – lähes neljä vuotta etuajassa!

Mutta meillä ei ole aikomustakaan nostaa jalkoja pöydälle ja taputella itseämme tyytyväisenä olkapäälle. Olemme asettaneet entistä kunnianhimoisemman tavoitteen vuodelle 2050 ja tuo tavoite on selkeä: nollapäästöt.

Neljä strategista välitavoitetta 2025

Miten nollapäästöihin päästään?

Otetaan ensin välietapiksi vuosi 2025. Siihen mennessä DHL:n globaali organisaatio parantaa omaa ja kuljetusalihankkijoidensa hiilitehokkuutta 50 % verrattuna vuoden 2007 lähtötasoon. Koulutamme 80 % henkilöstöstä GoGreen-asiantuntijoiksi.

Paikallisesti tavoitteemme on hoitaa 70 % omista nouto- ja jakelutoiminnoista päästöttömästi, esimerkiksi sähköisellä kalustolla. Kuvassa näkyvä pisaranmallinen, aerodynaaminen uusi rekkamalli on yksi konkreettinen esimerkki keinoistamme pienentää päästöjä.

Lisäksi istutamme yhteistyössä kumppaniemme kanssa vuosittain miljoona puuta.

Vastuu on välittämistä

Jatkuvan hiilidioksidipäästöjen mittaamisen ja järjestelmällisen vähentämisen lisäksi aivan yhtä tärkeää on läpinäkyvyys asiakkaan suuntaan. Niin perinteinen hiilidioksidipäästöjen raportointi kuin lähetyskohtainen päästöraportointi auttavat asiakkaitamme arvioimaan omaa kuormitustaan ja tekemään vihreämpiä valintoja.

Kanssamme sinäkin voit pitää huolta, ettei ilmaston lämpeneminen ylitä kahta Celsius-astetta. Pyydä hiilijalanjälkiraportti kuljetuksistasi ja kompensoi päästöt yhdessä DHL:n kanssa.

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää nollapäästöistä!

Ben Angelvirta

Ben Angelvirta
Myynti- ja markkinointijohtaja
DHL Freight (Finland) Oy